'24 | '23 | '22 | '21 | '20 | '19 | '18 | '17 | '16 |
'15 | '14 | '13 | '12 | '11 | '10 | '09 | '08 | '07 |
'06 | '05 | '04 | '03 | '02 | '01 | '00 | '99 | '98 |
Глобалната IT-индустрия генерира повече от 3,8 трилиона долара приходи годишно (2,81 трилиона – от твърди, 1 трилион – софтуер и IT-услуги).
Взети са предвид публичните компании с приходи от над 50 милиона долара годишно (около 4 хиляди компании.
Реалният размер, разбира се, е по-голям поради безбройните малки софтуерни компании.
Факт е, че приходите на корпорациите в националните сметки не са посочени изцяло, предвид транснационалното им положение. Например Intel генерира повече от 85% от приходите си извън САЩ, а в американския БВП обикновено се отчита какво се печели вътре в САЩ. Но от друга страна се оказва, че реалният размер на индустрията може да не бъде напълно отчетен, защото под контрола на американските корпорации са значително повече приходи и активи, които се разпределят по целия свят.
Какъв е минусът на отчитането на публичните корпорации? По-голямата част от малкия и средния бизнес са изключени, а големият бизнес не се взема предвид, ако компанията не е навлязла на открития пазар.
И така, кой е собственик на IT-индустрията, с какъв пазарен дял.
Ако вземем хардуерната индустрия (компютри и периферни устройства, полупроводникова промишленост, комуникация и електронно оборудване), ситуацията е такава (за публичните компании с приходи над 50 милиона годишно): САЩ – 33% от общия пазар, Тайван – 20%, Япония – 17%, Корея – 10%, Китай – 5,3%.
Това се отнася до пазарен дял под контрола на дружества с посочен национален произход.
Но в тази статистика няма компании като Sony, Panasonic, LG Electronics, Sharp Corp и т.н., които са класифицирани като конгломерати в областта на дълготрайните стоки на потребителите, включително домакински уреди.
Горните 5 заемат почти 85% от цялата хардуерна индустрия. Но делът на Китай е повече от тези 5%, като се има предвид, че много компании не са публични. Така че тази таблица не отразява пълното съотношение, като развиващите се страни представляват не повече от 30-40% от компаниите с приходи над 50 милиона, докато развитите страни обикновено представляват около 90% от дружествата в публично обръщение.
Независимо от това, за всички азиатски страни се получават малко повече от 1,5 трилиона долара, или 55% от пазара, т.е. всички останали азиатски страни, с изключение на Тайван, Япония, Корея и Китай – са само допълнителни 3-5%.
Всички държави от европейския съюз имат по-малко от 150 милиарда долара или около 5% харда.
От всичко това се разбира, че индустрията на компютърно и периферно оборудване е приблизително 90% контролирана от Азия и САЩ. Това е реален пазарен контрол, а не добавена стойност от националните сметки. Ако е по добавена стойност от БВП, тогава ЕС и Източна Европа се падат около 35% от световния пазар за търсене на електронно оборудване, т.е. произвеждат и контролират 5% - максимум 7% от пазара, но консумират около 35-40% от световната продукция.
Най-големите 5 държави в областта на софтуерните и информационни услуги заемат 81% от пазара, а най-големите 10 - повече от 90% от световния пазар. Освен това на САЩ се падат приблизително 53% от пазара на софтуер и IT-услуги.
Цялата IT-индустрия (хард, софтуер и IT-услуги) се оказва така: САЩ са около 38% от целия пазар на IT-индустрията, следвани от Тайван – 16-17%, Япония – 14-15%, Корея – 8%, и Китай – до 5%. Общо 5-те водещи страни представляват 80-85% от целия пазар.
...Issue 299, Jul-Aug 2020 |
COVID-19, или битка за личните данни на човечеството /big data/ Това, което се случва с COVID-19, се сравнява с война.Всъщност щетите за икономиката от глобалната карантина са колосалн... ⇨ |
Полетът на Crew Dragon – нова крачка или стара песен Наблюдавахме на 30 май стартът на американския космически кораб Crew Dragon на частната компания SpaceX на Елон Мъск към... ⇨ |